Vandaag kwamen in de Kamercommissie Mobiliteit vragen aan bod voor minister Galant. Ook vragen over Kempense treindossiers konden uiteraard niet uitblijven. Federaal parlementslid Yoleen Van Camp vroeg meer info over het uitstel van het inzetten van de gerenoveerde varkensneuzen, de gevolgen voor de lijnen Turnhout-Binche en Turnhout-Antwerpen en een update over de renovatie van de stations van Herentals en Turnhout en de ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout.

Van Camp: "Minister Galant laat mij weten de eerste gerenoveerde varkensneus klaar is sinds juli 2015, maar dat het motorstel eerst opnieuw gehomologeerd moet worden vooraleer het commercieel in dienst genomen kan worden. Het is tijdens die operatie dat er serieuze problemen opdoken, maar de minister liet weten haar best te doen opdat de vertraging niet meer dan 4 maanden zou bedragen."

Kritiek dat de renovatie van de varkensneuzen te duur zou zijn, pareerde Galant door te stellen dat de renovatie nog altijd de helft goedkoper is dan de aankoop van nieuw materiaal.
Ook zullen er, qua treinmaterieel, een aantal veranderingen aankomen vanaf 15 december.

"vanaf die datum zullen bepaalde treinen van de verbinding Turnhout-Binche met Desiro's beginnen rijden", aldus Van Camp. "Concreet gaat het over 10 treinen per dag tijdens de week. Ook de nieuwe P-treinen Mol-Brussel zullen met Desiro's rijden.

Op de verbinding Turnhout-Antwerpen zullen er binnen 2 weken 15 Desiro's per dag rijden per dag tijdens de week. In het weekend zullen er op lijn Turnhout-Antwerpen zelfs alleen nog maar Desiro's rijden, wat qua comfort toch wel een serieuze vooruitgang gaat zijn."

Bedoeling is om, eenmaal de gerenoveerde varkensneuzen commercieel inzetbaar zijn, de Desiro's hier deels terug door te vervangen.

Van Camp: "Over de grotere dossiers is er voorlopig nog geen nieuws, al heeft minister Galant bevestigd dat de renovatie van de stations Turnhout en Herentals, de ondertunneling van de spoorwegovergangen in Herentals en de ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout, wel degelijk aan bod zullen komen in het nieuwe investeringsplan.

Het is nu nog afwachten in welke mate dat zal zijn en of deze projecten dan ook effectief groen licht zullen krijgen qua planning en financiën. "

'Elektrificatie Mol-Neerpelt-Hamont: na 25 jaar SP.A beleid nog steeds geen duidelijkheid'

Naast de dossiers van de varkensneuzen en de Desiro's, stond er gisteren nog een Kempens treindossier op de agenda van de commissie Mobiliteit, namelijk de elektrificatie van het traject Mol-Neerpelt-Hamont.

Volgende week zal de elektrificatie van het traject Herentals-Mol officieel geopend worden door minister Galant, en hierdoor zullen de pendelaars vanuit Mol, Olen en Geel binnen 2 weken voor het eerst rechtstreeks naar Brussel kunnen sporen.

Federaal parlementslid Yoleen Van Camp: "Tot mijn grote verbazing moest ik daar vaststellen dat SP.A kloeg dat de elektrificatie van het traject Mol-Neerpelt-Hamont na 25 jaar nog steeds niet gerealiseerd is, terwijl het net diezelfde partij is geweest die 25 jaar in de Federale regering heeft gezeten en in die periode heel wat van haar eigen mensen bij de top van de NMBS heeft laten benoemen.

Het is net door het falende beleid van de voorbije 25 jaar dat die elektrificatie nog steeds geen feit is. Twee jaar geleden werd er door een regering met SP.A in, nog beslist dat de ondertunneling van de spoorwegovergangen in Braibant, een dorpje met 1390 inwoners, voorrang kreeg op deze in Herentals en het doortrekken van de elektrificatie. Met dat soort van ondoordachte beslissingen is er voor de Kempen in de vorige legislaturen altijd weinig tot geen budget geweest."

Of de elektrificatie van de lijn Mol-Neerpelt-Hamont ook effectief verwezenlijkt gaat worden, zal moeten blijken als minister Galant de komende weken met haar meerjareninvesteringsplan voor de NMBS zal komen.

Dat geldt voor àlle investeringsprojecten die nu wél doordacht tegen het licht worden gehouden op objectieve criteria, zodat de budgetten weer niet verspild worden aan projecten als dat van Braibant.

Het is door dit soort zinloze investeringen dat de schuldenberg bij de NMBS na 25 jaar SP.A beleid is opgelopen tot 4 miljard euro. Hierdoor is minister Galant nu verplicht om alle aanvragen voor investeringen grondig te bekijken en tegen het licht te houden.

"Als je kijkt hoeveel er op vlak van de Kempense treindossiers beweegt het voorbije 1,5 jaar, dan kan je alleen maar vaststellen en concluderen dat het zeer spijtig is dat er de voorbije 25 jaar niet dezelfde ijver aan de dag is gelegd voor de Kempen. We zouden dan vandaag al een heel stuk verder gestaan hebben", aldus Van Camp.